• Zaalvoetbaltoernooi Oosterstreek barst weer los

30 jaar zaaltoernooi Oosterstreek

Willy Veldhuizen zaalvoetbaltoernooi

Als het december is geworden begint het bij de meeste voetballers weer te kriebelen, want het zaalvoetbaltoernooi komt er weer aan. Op Tweede Kerstdag en 27 december wordt al weer de 30e editie gehouden van het populaire zaalvoetbaltoernooi, dat georganiseerd wordt door voetbalvereniging Oosterstreek. Aan de komende editie, die met veel spanning tegemoet gezien wordt, nemen tien clubs deel. Titelhouder Mildam geeft dit jaar geen acte de préséance. Dus welke club zal er dit jaar met de hoofdprijs vandoor gaan? We zullen het vanaf woensdag 26 december vanaf 13.00 uur gaan beleven en de climax vindt plaats op donderdag 27 december 2018 in sporthal De Duker in Noordwolde.

De deelnemende clubs zijn dit jaar: Blokzijl, Oldeholtpade, Oldemarkt, Old Forward, OlyphiaTrinitas, VWC, FC Wolvega, Zandhuizen en het organiserende Oosterstreek. Dit jaar zullen Eddy Gijzen, Stoffel van de Belt en Toon Roffelsen het toernooi in goede banen proberen te leiden.

Het zaaltoernooi werd vorig jaar gewonnen door Mildam. Gaandeweg het toernooi werd al snel duidelijk dat Mildam, Willemsoord, Oldeholtpade en Olyphia dit jaar zouden uitmaken wie toernooiwinnaar zou worden. Lange tijd bleef het spannend, maar toen Mildam zijn laatste wedstrijd in winst wist om te zetten was de opvolger van FC Wolvega bekend. Mildam wist 7 wedstrijden te winnen, speelde drie keer met 0-0 gelijk en verloor dus geen enkele keer. Het team maakte 21 doelpunten en de keeper werd geen enkele keer gepasseerd. De strijd om de overige podiumplaatsen zorgde nog voor enige spanning in het toernooi. Nadat Oldeholtpade was afgehaakt mochten Willemsoord en Olyphia het met elkaar uitvechten. In een leuke wedstrijd voor het publiek stelde de ploeg uit Willemsoord de tweede plaats veilig met een 2-1 overwinning. Olyphia eindigde zodoende op plaats drie.

Het eveneens goed voetballende Oldeholtpade eindigde uiteindelijk op een vierde plaats. Dit had de ploeg vooral te danken aan Tijn Bokma. Hij wist namelijk twee individuele prijzen in de wacht te slepen. Bokma werd uitgeroepen tot beste speler van het toernooi en werd met 9 doelpunten ook topscorer van het toernooi. Oldemarkt viel ook nog in de prijzen. Keeper Rick Voullon werd uitgeroepen tot beste keeper van het toernooi en de ‘Fair Play Award’ ging ook naar Oldemarkt. Mark Lankman van Oosterstreek won de prijs voor ‘het Moment’. Lankman wist een lange uitworp van de keeper, met een mooie voetbeweging, in één keer tot doelpunt te promoveren.

Van de 29 keer dat het Kerstzaaltoernooi tot nu toe gehouden is, moest er acht keer een andere naam in de wisselbeker gegrafeerd worden.  Dertien keer ging de hoofdprijs naar een team van FC Wolvega, dat daarmee de meeste keren toernooiwinnaar werd. Zandhuizen won de beker zes keer en staat daarmee tweede in het klassement. Daarna volgen Olyphia (4x) en DIO Oosterwolde (2x). Andere toernooiwinnaars waren VOG, De Westhoek, Mildam en Oosterstreek. De organiserende club was het sterkste in 1997, het seizoen waarin de roodwitten ook op het veld kampioen werden.