• Verslag 29e Kerstzaalvoetbaltoernooi

De 29e editie van het jaarlijkse kerstzaaltoernooi van de voetbalvereniging Oosterstreek, het Willy Veldhuizen zaalvoetbaltoernooi, is gewonnen door Mildam. Het toernooi werd gehouden op 26 en 27 december 2017 in sporthal ‘De Duker’ te Noordwolde. Aan het toernooi namen 11 teams deel en er werd een halve competitie gespeeld over beide dagen.

FC Wolvega, titelverdediger en winnaar van de laatste zes edities, trad dit jaar aan met een minder sterke formatie, dit resulteerde in een zesde plaats. Dit bood echter perspectief voor andere ploegen. Gaandeweg het toernooi werd al snel duidelijk dat Mildam, Willemsoord, Oldeholtpade en Olyphia dit jaar zouden uitmaken wie toernooiwinnaar zou worden. Lange tijd bleef het spannend, maar toen Mildam zijn laatste wedstrijd in winst wist om te zetten was de opvolger van FC Wolvega bekend. Mildam wist 7 wedstrijden te winnen, speelde drie keer met 0-0 gelijk en verloor dus geen enkele keer. Het team maakte 21 doelpunten en de keeper werd geen enkele keer gepasseerd.

De strijd om de overige podiumplaatsen zorgde nog voor enige spanning in het toernooi. Nadat Oldeholtpade was afgehaakt mochten Willemsoord en Olyphia het uitvechten. De laatste wedstrijd speelden beide teams tegen elkaar. Deze wedstrijd moest de beslissing brengen. Olyphia moest de wedstrijd winnend afsluiten en Willemsoord had genoeg aan een gelijkspel. In een leuke wedstrijd voor het publiek stelde de ploeg uit Willemsoord de tweede plaats veilig met een 2-1 overwinning. Olyphia eindigde zodoende op plaats drie.

Het eveneens goed voetballende Oldeholtpade eindigde uiteindelijk op een vierde plaats. Dit had de ploeg vooral te danken aan Tijn Bokma. Hij wist namelijk twee individuele prijzen in de wacht te slepen. Bokma werd uitgeroepen tot beste speler van het toernooi en werd met 9 doelpunten ook topscorer van het toernooi.

Oldemarkt viel ook nog in de prijzen. Keeper Rick Voullon werd uitgeroepen tot beste keeper van het toernooi en de ‘Fair Play Award’ ging ook naar Oldemarkt. Mark Lankman van Oosterstreek won de prijs voor ‘het Moment’. Lankman wist een lange uitworp van de keeper, met een mooie voetbeweging, in één keer tot doelpunt te promoveren.

De wedstrijden stonden dit jaar onder leiding van scheidsrechters Toon Roffelsen, Henk Boland en Eddy Gijzen. Laatst genoemde was op beide dagen actief als leidsman. De prijs voor het honderdste doelpunt werd gewonnen door Harmen van der Spoel van Mildam.

• Klassement

TeamPunten